Kom godt igang med at benytte QR koder

QR-koder er langtfra så sexede, som de var i 2005, hvor de scanbare reklamekoder var på alles læber - men det betyder dog ikke, at teknologien er død.

Tværtimod er kendskabet til QR-koderne steget markant, da lidt over 90 procent af de danske smartphoneejere i dag (2015) kender til QR-koder, hvilket er 20 procent mere end ved en tilsvarende måling foretaget i slutningen af 2011.

Når QR-koder integreres i din kampagne, skal du være opmærksom på at QR-koder primært scannes på smartphones og tablets - så uanset hvad du linker til med en QR-kode, skal indholdet være optimeret til visning på alle mobile enheder.

Din hjemmeside skal ubetinget være "Responsive" og må ikke indeholde Flash-medier - Navigationen skal være brugervenlig og meget gerne baseret på grafik-ikoner der symboliserer indholdet.

Benyt korte læsevenlige tekster og begræns brugen af store mediefiler - det er ikke alle brugere der har adgang til et hurtigt internet, når de er på farten.

Kontakt JK MultiMedia og få hjælp og nye kreative idéer til QR-koder fra din virksomhed - Kun fantasien sætter grænser for brugen af QR Koder.

jkmm startside

Det formelle om QR koder

Oprindeligt blev QR koderne udviklet af den japanske virksomhed Denso-Wave i 1994, og var tænkt som et system til at gøre bilproduktionen hurtigere og mere effektiv - Komponenterne til bilerne blev forsynet med en QR kode, så robotterne hurtigt kunne aflæse og genkende dem.

Denso-Wave har frigivet specifikationen bag systemet og agter ikke at håndhæve deres patent-rettigheder. Til gengæld forventes det, at alle, som benytter systemet, akrediterer virksomheden med teksten "QR code is trademarked by Denso Wave, inc."